2013. augusztus 30.

Nógrád XX. évf. 56. szám 1964. április 17.


3.p.”A körtefából faragott nő”

Szabó István Kossuth-díjas szobrászművész mostani magyarországi tartózkodása alkalmával szobrot nyújtott át Hruscsov elvtársnak és mint mondotta, kicsit zavarban volt.

Ez így történt:

-Megvacsoráztunk a Hungáriában. Másnap elmentünk a Bajza utcába, a nagykövetségre, ahol a fogadást vártuk. Egy fényes teremben vártunk a fogadás kezdetére, ahol több barátommal találkoztam.

Ott volt Kisfaludy Stróbl Zsigmond, Honthy Hanna, Latabár Kálmán. Sokat beszélgettem Makrisz Zizivel. Amikor jött Hruscsov elvtárs, fogtam a szobrot, a Hibridkukoricás nőt. 1960-ban faragtam körtefából. Rám került a sor, kicsit zavarban voltam. Hruscsov elvtárs észrevette ezt, mosolygott. Átadtam a szobrot. Azt mondtam: Négy évvel ezelőtt készítettem. Biztos voltam abban, hogy egyszer eljön hozzánk és személyesen adhatom át ez az ajándékot. Sok olyan boldog napot kívánok Hruscsov elvtársnak, amilyen boldog nap számomra ez a mai. A fogadás többi idejében egy asztalnál ültünk Hruscsov elvtárssal, négyszer koccintottunk.

A benczúrfalvi műteremben ott van a Hibridkukoricás nő másolata, azt nézegetjük. Szabó Istvánnak nem ez az első alkotása, amely szíves ajándékként a Szovjetunióba vándorol. A mester így emlékezik egyik élményére. 1959-ben fiával a Szovjetunióban járt. Megismerte Moszkvát, a Donyec-medence városait. Egyik városban, nem emlékszik a nevére, az újonnan épült művelődési otthonban találkozott a város lakóival. S egy szoborral. Az ő szobra volt. Megtudta korábban magyar delegáció járt ott, ajándékként hagyták a szobrot. Néhány éve Gromikó elvtársnak is ajándékozott szobrot Szabó István.

Szabó István szobrászművészünk sok boldogságot, erőt, egészséget kíván Hruscsov elvtársnak. Az arca piros az emléktől:

-Úgy is, mint személyes ismerősömnek – mondja.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése