2013. augusztus 23.

Nógrádi Népújság XIX. évf. 73. szám 1963. szeptember 11.


2.p.”A borzderes Vitéz”

„Két évvel ezelőtt fiatal borzderes bikát kapott a Kisterenyei Állami Gazdaság az opályi technikumi tangazdaságtól a szarvasmarha-állomány felfrissítése érdekében. A bikától eddig 35 üsző utód származott. Mindegyik jószág örökölte az apaállat szép formáját. Egyébként jó belső értékmérő tulajdonságok várhatók az utódoktól, mert a Vitéz nevű bika anyja az első laktációban 4500 liter tejet 3,8 százalék zsírtartalmú tejet adott.”




5.p.”Gyorsult a tempó – Körültekintőbben készült fel az őszre a Kisterenyei Gépállomás, mint tavaly” – V. I.  –

„Utoljára éppen egy esztendeje írtam a Kisterenyei Gépállomásról. akkor is ilyen csapadékos, szeles időt hozott a szeptember, s Baranyi Bertalannak a gépállomás igazgatójának, Tar Béla főmérnöknek, s a mezőgazdásznak azon főtt a feje, hogyan birkóznak meg a tengernyi szántással, vetéssel, amikor nincs ember, aki a traktor nyergébe szállna, vagy megjavítsa a törött alkatrészeket, megélezze az elhasználódott ekevasakat.

Traktorosokban kiváltképpen jó traktorosokban most sem dúskálnak a gépállomásiak. A tennivalók sem zsugorodtak össze egyetlen szövetkezetben sem. Hét gép még Cereden, Vizsláson, Zabaron a silót vágja. A siló betakarítással egyidőben szántanak, készítik az ágyát 4100 holdon a búzának.

Kétezer holdon már mélyen jártak az ekék és ahogy Gyürki János a gépállomás mezőgazdásza mondotta: a 3 ezer holdas mélyszántási tervet minden bizonnyal ezer holddal megtoldják majd. …

…A műszaki hibáknak az idén oly módon vették elejét, hogy a télen tanfolyamra küldtek néhány jól dolgozó traktorost. Nem volt ez biztosíték géphibák ellen, azt azonban elérték vele, ha törött az alkatrész, azonnal kéznél voltak a szerelők, akik orvosolták a bajt. …

…Tetézi gondjukat, hogy nincs elegendő munkagép és így rendkívül átgondoltan kell szervezni a munkát, hogy a tárcsa, a fogas, a dixtiller szállítása egyik szövetkezetből a másikba, ne akadályozza a folyamatos munkát és ne legyen túl magas a szállítási költség sem. A gépállomás vezetői rendszeresen ellenőrzik az éjszakai műszakban dolgozó gépek munkáját és a hónap közepén tanácskozásra hívják össze a traktorosokat, a szövetkezetei vezetőket, hiszen csak így együttesen birkózhatnak meg a tornyosuló őszi feladatokkal.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése