2013. április 11.

Szabad Nógrád XI. évf. 58. szám 1955. július 27.



6.p.”Akikről keveset beszélünk”   -  Habonyi Zoltán  -
„Emberekről írok most, akik bár nem szerepelnek a nagy teljesítményeket és magas százalékokat tudtul adó újsághírekben, de közöttünk élnek, dolgoznak. Hozzátartoznak mindennapi életünkhöz…
Védőnéni
…Rekkenő meleg, fényes vasárnap délelőtt fel akartam keresni a kisterenyei védőnénit, Szilágyi Margitot. Annyi jót és szépet hallottam már róla, és bár tudom, ismeretlenül is róla, hogy nagyon szerény, feltűnést kerülő, magánéletében zárkózott egyéniség, mégis megkíséreltem a vele való találkozást. Szerettem volna elbeszélgetni vele, hogyan végzi munkáját, mennyire ismerte meg a Kisterenyén eltöltött húsz éve alatt a faluját, az embereket. …
...Előzőleg már megtudtam róla, hogy ötven körüli, zömök, kedves arcú, őszes hajú nő, akit hosszú évek megszokott munkája, rengeteg ismerőse, hivatása köti a faluhoz, jobban mondva falukhoz. Húsz év igen szép idő, volt alkalma rengeteg embert s nemcsak az otthonán kívül, bizonyos fokig ünnepi embert, hanem a hétköznapit is megismerni a maga örömeivel, vagy gondjaival.
Ahogy nap mint nap járja végig a falut, újszülötteket, beteges csecsemőket látogatva, ahogy mindenkihez van egy-egy barátságos biztató szava. …
…Ezen a verőfényes, rekkenő meleg nyári vasárnap délelőttön találkoztam az utcán közvetlen főnökével, dr. Nádasdy kisterenyei körzeti orvossal. Az orvos régi ismerősöm s a baráti beszélgetés során látatlanul is még jobban megismertem ’Margit nénit’, a védőnőt.

Pista bácsi
Öt percet, ha beszélgettem vele a minap Kisterenyén jártamban. Köpcös, kövérkés, ötven év körüli, őszes hajú, barátságos modorú mozdonyvezető Pista bácsi. Régimódi kis ’kávédarálón’ (ne haragudjon meg érte) teljesít szolgálatot. Viharvert kocsik, rövid szerelvény. …
…A nagy kerekek lomhán mozdulnak előre és a kiszabadult gőz fehér felhőbe burkolja a vezetőfülkét és a ’vezért’.
Pista bácsi arca még felém mosolyog a felhőfüggönyön át. Végigtekint a lassan mozduló kocsisoron, futó pillantást vet a kendőlobogtató, könnyes szemű búcsúztatókra…aztán irány: Kálkápolna.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése