2013. április 24.

Szabad Nógrád XII. évf. 79. szám 1956. október 3.



1.p.”Aki ’életre kelti’ a fát.” Szabó István szobrászművész ’Bizalmi férfi” című mellszobra”
„Mintha nem is fából lenne. Ha e férfi elszántságot tükröző szemébe nézünk, szinte életre kel. Megelevenedik előttünk a nógrádi szénbányászok régi keserves, elcsigázott élete, és azok a harcok, amelyeket a jobb, emberibb életért folytattak. A ’Bizalmi férfi’ mögé szinte odaképzeljük a bányászok harcra kész csapatát, szembe szemben vele pedig a csendőrszuronyt.”

5.p.”Aki ’életre kelti’ a fát”  - T.L-né –
„Akiről most szó lesz, Szabó István kisterenyei (Cereden született –Á.-) születésű szobrászművész, aki végre méltó helyet kapott művészi munkásságához, Benczur Gyula, a világhírű festőművész örökébe lépett és ma Benczúrfalván dolgozik a festő egykori műtermében.
Szabó István 21 évvel ezelőtt 1936-ban aratta első sikerét országos kiállításon. Igen küzdelmes út volt, míg eljutott idáig. Szabó István nem szobrásznak indult. Édesapja, Szabó Márton 47 évig volt kerékgyártó Kisterenyén a bárónál. Tőle örökölte művészi érzékét. Szabó Márton is foglalkozott már művészi fafaragással, művei múzeumban vannak Budapesten.
Szabó István mosolyogva mesél gyermekkoráról. ’Első művei’ a magtár falát díszítették. Akárhányszor bemeszelték, ő mindig újra telerajzolta. ’De sokat elkenegették ezért, a magtárfalért’ –emlékszik vissza nevetve. Végülis az intéző 20 koronát adott az édesapjának, hogy füzetet, festéket vegyen neki és kijelentette. ’Tehetséges a gyerek, még műasztalos is lehetne belőle.’ Ez volt a legmerészebb elképzelés a jövőjéről. És hosszú évekig úgy látszott, hogy több nem is lesz belőle.
’Csak 1926-ban tört ki rajtam a faragási láz’ – mondja huncutul csillogó szemekkel, mert Szabó Pista bácsiról tudni kell, hogy egy roppant jó kedélyű, nagyon egyszerű, közvetlen modorú ember, aki órákig tartó kedélyes beszélgetéseket folytat a község dolgozó parasztjaival, míg azok azt nézik csodálkozva, hogyan ’kel életre’ keze nyomán a fadarab.
Első igazi műve egy bányász-szobor volt. A kisterenyei Szeberényi ökrös András bácsit mintázta meg és az olyan élethűre sikerült, hogy Lénárd igazgatónak mindjárt megtetszett, meg is vette, és mindenkinek eldicsekedett vele. Ezután ’jegyezte’ el magát a művészettel. Több megrendelést kapott, végleg abbahagyta a mesterségét és szobrokat faragott. Nagy befolyással volt erre az elhatározásra az, hogy Bóna Kovács Károly festő- és szobrászművész ekkor jött haza Párizsból az emigrációból. Nála tanult ezután 3 évig s ennek nagy szerepe volt művészi tehetsége kibontakoztatásában.
Az 1936-ban aratott első igazi siker vármegyei ösztöndíjat hozott számára, a Képzőművészeti Főiskolára került Sidló Ferenc mellé, és ez nagy hatással volt további fejlődésére. 1939-ben nagy sikere volt a New Yorki kiállításon is. Tehetsége igazán kibontakozni a felszabadulás után tudott. Érdeklődése teljesen a bányászat felé fordult s egy-két más irányú próbálkozástól eltekintve minden műve az ő életüket, küzdelmeiket mutatja be a művészet nyelvén. Az Országos Képzőművészeti Kiállításokon elismeréssel fogadják műveit. Díjat nyert a Hunyadi-pályázaton. A kritika művészeti életünk nagy tehetségének tartja, aki kellő kritikai segítséggel, nagyszerűbb alkotásokkal gazdagíthatja a világot. Szobrainak nagy része kifejező, élettel teli. Van egyéni mondanivalójuk, mentesek a sematizmustól.
Amikor megkérdezzük melyik művét szereti legjobban, melyiket tartja élete főművének, ezt feleli: ’Azt, melyen most dolgozom.’ S bár még nem akarja nyilvánosság elé vinni, mi mégis eláruljuk olvasóinknak, hatalmas alkotás ez. Nagy eseménye lesz a magyar képzőművészetnek, amikor elkészül és kiállításra került. Ez a mű azt bizonyítja, képessége most bontakozik ki a maga teljességében.
A magyar szénbányászat 200 éves történelmét faragja fába, olyan művészi módon, amelyről sok külföldi látogató is nagy elragadtatással nyilatkozott már. …
…Lelkesen és fáradhatatlanul fiatalos tűzzel dolgozik az 53 éves művész, aki 30 éve járja a bányákat, ott keresi témáit és akiről ma már sok bányász tudja, hogy kitűntetés számba megy és jó munkával kell kiérdemelni, ha valamelyik művéhez az ő alakját használja fel a művész. De Pista bácsit nemcsak a bányában ismerik, hanem sok faluban is. Mindenütt örömmel fogadják, mert mindenki megérzi, hogy szereti az embereket. Ebből a szeretetből fakad bizonyára az is, hogy művei nem sematikusak, hogy típusai ’élnek’.
Élete művének folytatója, továbbfejlesztője ifj. Szabó István, a fia, most feleségével együtt – aki ugyancsak szobrászművész – szintén itt dolgozik Benczúrfalván, mint Derkovits ösztöndíjas szobrász. A fiatal művész nemcsak a tehetségét örökölte édesapjától, hanem a bányászok iránti szeretetét is, modelljeit ő is a bányászok közt találja meg, az idei Országos Képzőművészeti Kiállításra ő is egy hatalmas méretű bányász-szoborral készül.




6.p.”A megyei labdarúgó-bajnokság eredményei”
„Balassagyarmati Dózsa – Kisterenyei Bányász  0:1
A legnagyobb meglepetést hozta ez a találkozó, melyen a vendég kisterenyei együttes szerezte meg a győzelmet.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése