2013. augusztus 24.

Nógrádi Népújság XIX. évf. 95. szám 1963. november 27.



4.p.”A művész visszatekint...”

Idős Szabó István, Kossuth-díjas szobrászművészünk ez év őszén töltötte be hatvanadik esztendejét. Az idős ember ereje teljességében végzi alkotó munkáját, formálja benczúrfalvi műtermében kedves anyagából, a fából újabb remekeit s ezek mellett – mintegy pihenésképpen – rendkívül érdekes életrajz regényén dolgozik. Akik ismerik, tisztelik őt, bizonyára nagy érdeklődéssel várják az önvallomás megjelenését, amely arra ad választ, miként lett az egykori uradalmi kerékgyártó fiából a munkás-, bányász nép életének Kossuth-díjas szobrászművésze.

A készülő regényből közlünk itt egy részletet:

Elharapódzott a híre a faragásomnak. A főispán úrnak is a fülébe jutott. Kaptam egy aranypecsétes levelet, amelyben közölték, hogy vigyek szobrot Balassagyarmatra, a főispán úr látni kívánja a munkámat. Felkészültem az útra, egy bányász szobrot meg két parasztfigurát vitttem. Egy ekevasat néző, meg egy marokszedő lány volt a két paraszt alakom.

Megérkeztem a megyeházára.

Nem sokáig várattak. Amint a zsinóros ruhájú, csákós huszár bejelentett, rögtön bemehettem. A főispán úr igen szívélyesen és barátságosan fogadott, s mindjárt félpertuba lettünk. Ő tegezett engem, én méltóságos uraztam.

Közölte: igen örül, hogy megismert, mert nagyon szép szobrokat csinálok s éppen ezért szívesen támogat.

Ott kellett hagynom a szobrokat, az árukról is megkérdezett, de borsosnak tartotta az összeget, amit mondtam. Volt nálam számos levél, hogy bizonyítsam, mennyiért veszik a műveimet, így végül is arra jutottunk, bizony sok munka van egy szoborral, ha szépen akarja csinálni az ember. Az enyéim pedig szépek.

Megkérdezte azt is: lenne- kedvem tanulni. Mondtam a helyzetemet, s hogy nagyon szeretnék, meg azt is mondtam, meghálálnám, meg, hogy nem vallana szégyent velem. Ígérte: kisüt valamit a tanulásra úgy, hogy a megélhetésem biztos legyen.

Nagy reményekkel, de üres zsebbel mentem haza. Erősen munkához láttam, legyenek újabb szobraim is, mire jön, mert látogatását ígérte. S csakugyan, nem váratott sokáig. Jött és kiválasztott három szobrot, hogy vigyem fel Pestre, a Födművelésügyi Minisztérium vásárolja meg. de ő is ott lesz, mert magam nehezen boldogulnék. Megállapodtunk, pontos időben, hol, mikor találkozunk. S abban is, hogy darabonként 150 pengő lesz a három szobor ára. Kaszafenő, Gereblyéző menyecske, tiloló asszony volt ez a három.

Izgalommal készülődtünk.

Én amennyire csak tellett, megcsináltam a szobraim, s jött velem az útra a feleségem is. Korán beért a vonat Pestre, volt idő bőven össze vissza járkáltunk. Az Andrássy úton, a Képzőművészeti Főiskola előtt megálltunk, nézegettünk. Mondom a feleségemnek: próbáljuk valami tanárnak megmutatni a dolgaimat, még jól is jön, hogy múlik vele az idő. Neki is tetszett az ötlet. Megyünk a portáshoz, előadjuk a kívánságot. Rövid vita után hajlik a szóra s közli: próbálkozzunk Bory Jenő méltóságos úrnál. Az ő műterme a földszinten van, az udvarról nyílik. Megmutatta, hogy merre. Kopogunk, bemutatkozunk, mondom a kívánságom s már bontogatnám is a hátizsákot, de Bory méltóságos nem kíváncsi természetű. Leint, hagyjam csak, ne bontsam ki, nem nézi meg. Azt kérdezi, hány éves vagyok. Akkor voltam harminc s arról kezd beszélni, nem lehet már ilyen korban szobrászatot tanulni. Csináljak skatulyákat, az Ibuszokban megveszik, sőt igen keresik. Közben szobrait mutogatja: nagyméretű dolgok s arról akar meggyőzni, nekem ez a pálya elérhetetlen. Meg, hogy ő is melyen nehezen ért el oda, ahol tart. Intettem közben feleségemnek, csak bontsa ki a zsákot s amíg mi így társalgunk, csakugyan szedi elő a Kaszafenő parasztot. Én meg odatartom Bory elé, hogy méltóztasson megnézni. Nem szívesen tette, de akkorra már nekiszemtelenedtem. Addig nem mozdulok, míg valamit nem mond.

Elsőnek azt kérdezte: mivel csinálom meg, hogy adom el, mennyiért. Mondom: 150 pengőért. Azt feleli: annyi pénzért hivatásos szobrász is megcsinálja. Én a szemtelenség legmagasabb fokán visszakérdezek: a méltóságos úr is megcsinálná?

Hát erre már ugyan kijött a sodrából, s míg nagyon lassan erős beszédhibával beszélt, már kötöttem a hátizsákot s végét sem várva a mondókájának alázatosan búcsúzva kint is voltunk az udvaron. Hallottuk még, hogy a portást szólítja s szidja kegyetlenül, amiért a nyakára eresztett bennünket. Mi meg csak kuncogtunk, de hasznát, igaz nem vettem semmit annak, hogy életemben először főiskolai tanárral beszéltem

Szerencsésen találkoztunk aztán a főispán úrral. Percnyi pontosan jött a minisztériumhoz, de az államtitkári irodán rengeteget kellett időznünk. Én végül nem is láttam a minisztert, mert hosszú várakozás után a főispán úr ment be. Lukács Béla államtitkár társaságában s vitték a szobrokat is. Sokáig maradtak s izgultam erősen, hogy baj lesz a dolog körül, veszélyben a pénz. Végre mégis kikeveredtek s újságolták az eredményt: a kegyelmes úr hozzájárult a két szobor megvételéhez. A Tiloló menyecske megmaradt. Jó lett volna annak az ára is, de mert csakugyan nehezen váltam volna meg tőle, könnyen átestem a csalódáson. Különösen azért, mert a főispán úr azt is kiharcolta, hogy menten kifizetnek.”


8.p.”A Kisterenyei Bányász nyerte an NB II rangadóját”

„Kisterenyei Bányász – Nagybátonyi Bá. 2:1

Nagybátony, 2000 néző

Kisterenyei Bányász: Csernák – Király, Dobrocsi, Bartha – Vanya, Szeberényi I. – Honti, Tarlósi, Koruhely, Magyar, Kaszás. Edző: Takács Lajos

A kisterenyei együttes heves rohamokkal kezdett, s az első negyedórában már 2:0-as vezetést szerzett…”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése