2013. április 9.

Szabad Nógrád XI. évf. 17. szám 1955. február 26.



4.p.”A múlt és jelen – szobrokban”   - Fodor Pál -
„Kisterenyei műtermében kerestem fel a faragás nagy mesterét, a falu népszerű Pista bácsiját. Ha az ember egy kicsit szétnéz a szobrok, a vázlatok, az albumok és a régi újságok között, melyek művészi rendetlenségben hevernek a műteremben, bepillantást nyer egy küzdelmes életbe, amely nagyon sok csalódást ért meg, amíg eljutott a megérdemelt elismerésig. Amikor megkérem, hogy beszéljen ezekről a küzdelmekről, egy ideig hallgat, leteszi a vésőt és kinéz a műterem ablakán, mintha azon gondolkozna, hogy hol is kezdje el.
- Már gyermekkoromban is nagyon szerettem rajzolgatni. Valamelyik régi képeslapban láttam képeket a bolgár-török háborúról és ezek nagyon megragadták a fantáziámat.
Rajzfelszerelés híján az uradalom magtárának a falára rajzoltam a nagy csatajeleneteket az ingyen is beszerezhető faszénnel. Persze sohasem hagytak nyugodtan rajzolni, ha megláttak szaladnom kellett, mert az ostortól féltem ám. De erről a szenvedélyről sehogy sem tudtak leszoktatni, lopva ugyan, de azért mindig telerajzoltam a magtár falát. Eljutott a dolog a báró fülébe is, aki adott húsz koronát, hogy vegyek rajta rajzeszközöket, csak ezután ne rajzoljak többet a magtár falára. A pénzen azonban nadrágot vett az édesanyám. Ilyen mozgalmas volt az én művészi pályafutásom első közszereplése.
-Az elemi iskolában már elismerték a tehetségemet. A tehetség azonban kevés volt akkor az érvényesüléshez. Pénz és protekció kellett volna. És mivel egyik sem volt, így hát nemcsak a főiskola, hanem a gimnázium is csak álom maradt. Olyan foglalkozás után kellet néznem, amelyből élni lehet. A küzdelmet és a reményt azonban nem adtam fel. Nagyon sokat kellett harcolnom, amíg úgy ahogy elismerték a tehetségemet.
Azután a máról beszél, amely nemcsak a megérdemelt sikert hozta el, hanem amely annyi körültekintéssel gondoskodik anyagi és szellemi támogatásról is.
-És én nem akarok hálátlan lenni – mondja. Úgy érzem, hogy erőm most van teljében, minden időmet a munkának szentelem. Ezek- mutat a falon lévő rajzokra – ma még csak vázlatok, de már vannak kifaragott részei. Ez a dombormű-sorozat, amely egy-egy körplasztikával lesz kiegészítve, a magyar bányászat történetét öleli fel a szén megismerésétől a Dombassz-kombájnig. Művészi eszközökkel és erővel szeretném kifejezni azt a mérhetetlen változást, amit a felszabadulás hozott a bányászok életébe. Ez lenne a munkám legfontosabb mondanivalója.
-És máson nem is dolgozik, Pista bácsi? – kérdezem.
-De igen. Kaptam a Heves megyei Tanács Végrehajtó Bizottságától egy pályázati felhívást, amely március 8-ra határidős.
És már mutat is nekem két félig kész szobrot, amely minden kommentálás nélkül beszél a pályázati feltételről, miszerint a művészeknek a múlt és jelen közti változást kell érzékeltetni.
Valamikor még Kisterenyén nem voltak bányák, messze, idegen községekbe kellett járni a bányásznak, ha dolgozni akart, természetesen gyalog. Hát én csodálni tudom ezeket az embereket, nekem elég odagyalogolni, akárcsak Kazárra is, hogy a legközelebbit mondjam, nem még dolgozni is ezután. Ma autóbuszon utaznak a messzebb lakó bányászok. Ezt a változást akarja ez a két szobor kifejezni.
Ha az ember ránéz erre a két elkeseredett palócra, amint behúzott nyakkal, törtszélű kalapban, lenge ruhában ’kutyagol’, ahogy mondani szokás, az őszi, esős, szeles időben, és mosolyogva derül a kényelmes autóbuszon, kedélyesen beszélgető szintén munkába menő bányászok láttán, nemcsak látja, hanem érzi is, a múlt árnyát és a jelen fényét igazi, harcos-művészi eszközökkel kifejezve.
Szeretném még megkérdezni, hogy nehéz, de végre is sikerekben gazdag munkája után boldog-e és elégedett-e önmagával?
De aztán arra gondolok, hogy művésztől mindek is kérdezni ilyet. Bizonyára sokszor volt boldog annyi siker után, de elégedett önmagával annál ritkábban. S ez az elégedetlenség, ez a belső ösztön viszi egyre előre az új utak és célok felé a művészetet."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése