2013. május 5.

Nógrádi Népújság III. évf. 9. szám 1958. február 1.



5.p.”Szabó István szobrászművész műhelyében”  - Orosz Béla -
„Amit megálltunk Benczúr Gyula, a festőművészet nagy mesterének egykori hajléka előtt, a gondolatok egész serege viharzott át rajtam.
Úgy éreztem, hogy a magyar művészet egyik történelmi forrásánál vagyunk. Forrásnál, amely hajdan, a festészet, ma a szobrászat egyik speciális formájának remekeit osztja bőséggel magából.
Benczúr Gyula műtermében nagyszerű irányban folyik a művészi munka. A művészet történetében egyedülálló nagy alkotás készül most itt. A mester, Szabó István, a szénbányászat történetének, a  bányászember gazdasági és társadalmi harcának alapos ismerője. A művészet történetében egyedülálló, nagy alkotás készül most Szabó István vésői nyomán. Pista bácsi a szocialista, realista művészet tehetséges művelője, a szénbányászat történelmét formálja meg 1753-tól napjainkig. És éppen ez a benne egyedülálló!
Bányászatról szól a mondanivalója, azokról az emberekről, akik a természetben és a társadalomban egyaránt a legnagyobb erőfeszítéssel vívták harcukat, a fejlődés és a saját életük fenntartása érdekében. Ezt a múltat jeleníti, ezt a jelent örökíti meg a mi Pista bácsink!
Nyolc álló esztendeje készül a bányászat történetét felelevenítő alkotás, amely 18 méter domborműből és 35 darab különböző körplasztikából áll. Ezek azok a tények, amiket már hallottunk Pista bácsiról. Aki ettől többet akar tudni, kerüljön beljebb a faragás mesterének „műhelyébe”.
Pista bácsit – éppen elemében találjuk. Miközben ott a terem közepén ingujjra vetkőzve körül-körüljár egy munka alatt álló körplasztikát, önfeledten fütyürészik hogy ’kiállok a kapujába’. Na tessék! Maga is elmosolyodott, hogy ilyen észrevétlenül megleptük. Amit ezután elmondunk azokat már mind Pista bácsitól tudtuk meg.
Valamikor a kilencszáztízes évek elején a kisterenyei báró magtárának falára húzta az első vonalakat. Más rajzeszköz híján, persze faszénnel. A báró intézője akkor elmarasztalta a ’művészt’. Körülbelül ezekkel a szavakkal adta ki az utasítást: Nesze itt ez a pénz, vegyél rajta papirost, meg ceruzát, de meg ne lássam, hogy meg egyszer összefirkálod a magtár falát! Később már így alakult a vélemény: Ezzel a Pista gyerekkel komolyabban kellene foglalkozni, talán még műasztalos is lehet belőle.
No, hát igaz, azóta sok víz lefolyt a Dunán. A Pista gyerekből István lett, azután Pista bácsi, majd nagyapa. S most itt vagyunk a műtermében és saját szemünkkel láthatjuk, nagytehetségű művész lett.
Művei kiállták a műértők kritikáját. Alkotásai megjelentek a kiállításokon, s nemcsak az ország legkülönbözőbb bányavárosaiban, de a határainkon túl is megtalálhatók az egyszerű embereket ábrázoló faragásai. Sok műve van Csehszlovákiában, de Kínába, az Amerikai Egyesült Államokba és a Szovjetunióba is eljutott Pista bácsi alkotása. Lehet-e hát tagadni, hogy alkotásvágya, művészi hajlamával párosulva szétfeszítette a művészélet szűk kereteit is? Joggal büszke a megmásíthatatlan tényekre.
De ami minden eddigi sikerétől többet jelent számára, az most a közeli napok eseménye lesz. Nem régen ugyanis vendégek jelentek meg a mester műtermében, Makrisz Agamennon világhírű szobrászművész és Luzsica Lajos, a műcsarnok igazgatója. megtekintették a munkáit és közölték vele, hogy a közeli napokban kiállítást rendeznek a bányászat történelméről szóló alkotásaiból. A kiállítás anyagát ezen kívül eljuttatják az ország minden bányávidékére. Ez az esemény a művészek számára a legtöbbet jelenti.
Gyönyörködve nézegetjük Szabó István munkáit, s ő lelkesedve beszél minden művéről. Látni, hogy szívét lelkét beleadta, munkaközben külön-külön átélte minden darabját.
-Ez itt a bányásztörténelem kezdetét jelentő dombormű. Azt ábrázolja, mikor a mesebeli pásztortüzet rak és a fölből kibújt szénréteg meggyúlik és így felfedezi a szenet – magyarázza. –Ez meg- mutat egy hosszú domborműre -, nagyon érdekes története van. Nagy bajuszának simogatása közben elmerülten nézi egy sereg vándorlót ábrázoló művét, s így beszélt:
-Ez itt egy cipész mester, aki Leobenben élt és ott a bányászok bakancsait javítgatta. Arrafelé akkor nagy munkanélküliség volt. Az ezernyolcszázas évek vége felé aztán kapott egy levelet salgótarjáni rokonaitól, amiben megírták neki, hogy itt Salgótarjánban új bányát nyitnak és szükség lenne a bányászra. Ez a cipész mester összegyűjtött 14 bányász családot és mint a dombormű mutatja, gyalog indultak el szegényes felszereléssel Salgótarjánba. Ezt mesélte el -, de azért a hitelesség kedvéért még e vésőkkel teli asztalról előkeresett egy könyvet és hozzáteszi:
-Itt ebben a könyvben is meg van írva ez az eset. Pista bácsi tehát könyveket forgat, emberektől érdeklődik, keresi, kutatja a bányászok életét, múltjukat, jelenüket. Ezen kívül nagyon sok az olyan műve, amelyhez személyes élménye fűződik. Itt van például az egyik körplasztika, amely azt mutatja be, hogy a bányászok valamikor 15-20 kilométerről fagyos, hideg, szeles időben gyalog jártak a bányába. Szinte fázik az ember, amikor ránéz erre a műre. Igaz művészi módon van érzékeltetve, hogy a bányászok kalapját a szél torzítja el, kissé féloldal dűlve, nehézkes léptekkel haladnak céljuk felé.
Ez nagyon megtetszett Makrisz Agamennonnak is – mondja a mester mosolyogva. Azt mondta, hogy ebben van a ’szakrament’.
De itt egy másik körplasztika, amely ugyancsak személyes tapasztalatokra épül. Ez azt ábrázolja, amint két csendőr vasra verve kísér egy bányászt. S bár a művön szinte érezni lehet a bányász arcáról a keserűséget, fájdalmat, a művész még hozzá teszi:
-Ez azt ábrázolja, amikor a bányászok már nem bírták a kukoricakenyéren, nem tudtak menni a bányába, hanem kiszökdöstek az erdőbe. A csendőrök azonban mindjárt előrángatták őket, aztán így megbilincselve hajtották végig a falun.
Mesterművek, igazi mesterművek. Amit a múltból ábrázolt, azon ott is vannak annak az íze, ott a múlt bénító kolonca. A vén meztelen fák életet sugároznak. Hej, ha még élne a kisterenyei báró volt intézője, méltán elcsodálkozna, hogy hová fejlődött a Pista gyerek.
Oly szerényen, oly nesztelenül készülnek ezek a nagyszerű alkotások, s az egész Benczur hajlék maga egy nagy csönd. De meg vagyunk győződve, hogy amint ezek az alkotások elindulnak a kiállítás irányába, egyúttal hódító útra indulnak s hangjuk egy igaz történelem hangjává nőnek.”

6.p.”Tavaszra készülnek…”
„…a kisterenyi Vörös Október és a kotyháza-pusztai Kossuth Termelőszövetkezetekben. Gyűjtik a melegágyi trágyát, hogy tavasszal a kertészetekben időben megkezdhessék a munkálatokat.”

8.p.”Megmarad az NB III., de bizonytalan az NBI.???”
„…Hiszen az NB III-ban küzd a Tűzhelygyári Vasas, a Kisterenyei Bányász …”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése