2013. július 13.

Nógrádi Népújság XVI. évf. 78. szám 1960. szeptember 28.


3.p.”Úton a 8962-es vonattal”   -  Pádár András  -

„Tíz óra elmúlt, mikor újdonsült mozdonyvezetőként belépek a kisterenyei fűtőház szolgálati irodájába, ahol a 376 514-es mozdonyra irányítanak.

A fűtőház forditószerkezete keresztben terpeszkedik lomhán pöfékelő mozdonyom előtt. Az indulásra készülő gép körül két ember szorgoskodik: Cserháti József mozdonyvezető és Godó József fűtő.

Barátságos ismerkedés, tüzetes géppróba, s már itt állunk a ’jelentkezési’ jelző előtt, amely pillanat múlva szabadot jelent.

-Mindjárt átvesszük a vonatot – mondja Cserháti elvtárs. Lassú mozdulattal meghúzza az indítókart és elgördülünk az állomás épülete felé.

Rákapcsolunk egy kocsisorra. Cserháti elvtárs kicseréli igazolványát, a vonatvezető igazolványával és a fékpróba után a menesztés jelére elindul.

-Irány Kál-kápolna – kiáltja Jóska, a fűtő és nagy lapát szénkeveréket zúdít a kazánba.

-Szabad a jelző kétkarral. A 8962-es vonat mehet a Mátra felé – szól a gőzszabályzót kezelő mozdonyvezető a fűtő felé, aki vígan elismétli.

Vonatunk egyre gyorsul. Cserháti elvtárs, aki különben ’tapasztalt róka’ a MÁV-nál, hiszen 22 éve mozdonyvezető, az éles kanyarokban jobban meghúzza a gőzszabályzót. Szuszog, nyög a gép, zötyögnek a kocsik. Feltűnnek előttünk a Kisterenyei Állami Gazdaság dorogi üzemegységeinek útátjárója. Hatalmas, hosszú fütty zúg a levegőben. Még én is megijedek.

-Ezen az úton lehet hallani füttyögést. A vonalon 74 helyen kell fütyülni. Ez az átjáró pedig különösen veszélyes – magyarázza Józsi bácsi.

- A jelző szabad – szól Jóska a másik oldalról.

-No, beállhatunk Mátramindszentre – dörmögi az ’öreg’ és kezével megmarkolja a légfék fogantyúját.

Mikor megállunk, megbolydul vonatunk. Leugrál a kezelőszemélyzet és szinte elfoglalják az állomásépületet.

-Nézze csak ezt a munkát – mutat a sürgő-forgó emberekre Lőrincz György vonatvezető – Ez a vonat kezelőtehervonat, ami azt jelenti, hogy Kisterenye és Kál-Kápolna között felvesszük az árut és leadjuk azt, amit magunkkal hoztunk. Közben az emberek a gyűjtőkocsiba bepakolják a darabos árut – Jóska a fűtő fáradtan törölgeti izzadt homlokát. Már elkészítette a tüzet a továbbhaladásra.

-Figyelje csak meg a pályát, ha elindulunk Mátraballa felé 10 ezrelékes emelkedő lesz. Kell a gőz – magyarázza.

Valóban nagy volt az emelkedő. A lejtőn lefelé Jóska bácsi fékpróbát tart. Kell ez, mert ha megszalad a vonat, tonnák zúdulnak ránk hátulról. Mátraballán leadunk egy kocsi követ és tovább viszünk négy üres kocsit. Innen Recsk- Parádig a ’pakli’ kocsiban utazom. Itt is ketten dolgoznak. Lőrincz elvtárs vonatvezető és Babcsán József árukezelő. Míg Lőrincz elvtárs a vonatterhelési kimutatást számolgatja, addig Babcsán elvtárs a raktanúsítványban lévő fuvarleveleket rendezgeti. Vezeti az átadási, átmeneti, leadási jegyzéket. Ezen a gyűjtőkocsiban utazó áruk helyzetét vezeti.

-Parádon leadunk hat üres kocsit – mondja Babcsán elvtárs. – Aztán majd meglátjuk mit viszünk tovább. Még van egy kis időnk az állomásig, addig elmagyarázzák a vonat feladatát.

-Naponta indul ez a kezelővonat, amely erre a vonalra hozza a kocsirakományokat és a darabárut, - magyarázza Babcsán elvtárs – miközben a bizonylatokat is megmutatja.- A gyűjtőkocsit minden nap kihasználjuk. Bár kísérletképpen csak kétnaponként akarunk erre járatni gyűjtőkocsit.

Recsken is szinte izzadnak az emberek. Farkas József, Pintér János és Trencsényi Tibor gyorsan és biztosan végzik munkájukat. Kirakják a kukoricát, szekrényeket s berakják a hulladékpapír – bálákat, üres ládákat. A mozdonyos addig salakolnak. Gyors és pontos tolatás, s mégis késünk.

Már Verpelét felé pöfögünk. Balra feltűnik a siroki vár. Újra egy kis emelkedő. Zihál a mozdony, elhagytuk Kőkutat és éppen belelendülnénk, mikor észrevesszük, hogy nem áll az előjelző.

-Ez többletszénbe került – mondja dühösen Jóska. Csak meg ne állítsanak! Nincs szerencsénk. Megállunk Verpeléten, 36 perc a tartózkodási időnk. bizony itt is kell hajtani. Az érkező kocsikat kilökik, majd két kocsi szőlőt lemérlegelnek, cukorrépát is viszünk tovább és állítólag Kál-Kápolna sem fogad. Ennek nagyon örül mindenki, s mintha félhangon valami varázsszöveget mormolnánk.

az idős az nagy úr a vasútnál. Néhány perc késés, súlyos dolog. Pedig csupán néhány perc. Az emberek fáradtan leülnek. Jól dolgoztak ezen a napon. az ő érdemük, hogy az áruk, a kocsirakományok pontosan eljutnak rendeltetési helyükre. Ők megvárják a személyvonatot, s majd csak azután indulhatnak tovább. Elbúcsúzom tőlük, a nagybajuszú, jó kedélyű Jóska bácsitól, a katonasoros Jóskától, a pihenő emberektől. Befut a személy és a kézszorítások után fellépek a lépcsőre. Mikor elindulunk, megszólal a mozdony sípja és úgy érzem, mintha ez valami szép, jelképes köszöntés lenne.”



3.p.”Megkezdték a kisterenyei téglagyár üzem présházának építését”

„A műszaki fejlesztés keretében közel egy hónapja megkezdték Kisterenyén a présház építését, mintegy 300 ezer forintos beruházással. Az új présházhoz már megérkezett az új gépsor néhány gépegysége. Felszerelnek egy új teknőskeverőt, egy új présgépet. A teknőskeverő és présgép már megérkeztek és rövidesen megérkezik a két darab sima henger is. A gépi beruházások összege – a keverő, a prés és a két henger – közel 700 ezer forint.

Az présház az időjárástól függően márciusban vagy áprilisban kezdi meg munkáját.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése