2013. július 29.

Nógrádi Népújság XVIII. évf. 21. szám 1962. március 14.



1.p.”Kossuth-díjas: Domonkos István vájár”  - Somogyvári László –

„…Tizenöt éves sem voltam, amikor apám itt hagyott bennünket. A nehéz vizes bánya a szervezetére tört, életét követelte. Igen, akkor 1935-öt írtak, tizenhat éves is alig voltam, amikor a kazári bányánál már munkát kellett vállalnom. Urasági munkát végeztem. Ebbe a szóba sok minden belefért. …

…A csákányt a puskával kellet fölváltani. 1941-ben ki tehette meg, hogy nem vonul be katonának. Én is Huszton voltam. De mert a fasiszta háborúhoz is kellett a szén, hazaküldtek. Így mondták, hogy katona vájár. Valóban így is lett Kisterenyén. Talán még az asszony emlékszik. Negyven pengőt kaptunk fejenként, abból 20 pengőt a plébánia egyből lefogott. …”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése