4.p.”Kisterenyétől – Tokióig –
Egy meghívás nyomában"
„Tokióból
nagy boríték érkezett Kisterenyére. Radics István izgatottan bontogatta; vajon
mi lehet a tartalma? Amit látott meglepő volt, s ugyanakkor hihetetlen is. Nagy
plakát került elő, rajta a felirat: Expo ’70. Alatta színes gyermekrajz; opart
kecske legelészik tarka mezőn.
-Miről
van tehát szó?
Radics István festőművészt, a Kisterenyei
Gimnázium rajz szakos tanárát faggatjuk.
-Még
most sem akarom elhinni. Az történt ugyanis, hogy a kisterenyei művelődési
házban működő rajzszakkört meghívták a tokiói gyermekrajz kiállításra. Hogy
őszinte legyek, én már azon is elcsodálkoztam, hogyan jutott el a levél Tokióból
Kisterenyére, mert míg Magyarországon is sok olyan ember él, aki nem ismeri e
község nevét.
Nagy
az öröm, a gyerekek körében, de a legboldogabb talán a mester. Évekig tartó
kemény munka előzte meg ezt a nagy megtiszteltetést. Milyen múltra tekint
vissza a szakkör, értek-e már el jelentősebb eredményeket?
-Szakkörünk
hat éve alakult, s azóta a művelődési ház keretében működik. Jelenleg tizenöt
’gyermekem’ van, általános és középiskolások, vegyesen. Képeink eljutottak már
Prágába, Kemerovóba, s jelen voltunk a debreceni gyermekrajz-kiállításon is.
Az
elmúlt évben cserekapcsolatokat építettünk ki
csehszlovákiai Banska Dolina várossal, és nemcsak képeket cseréltünk, de
kölcsönösen meglátogattuk egymást.
-A
szakköri munkának eredményességre való törekvése nyilván nagy körültekintést
igényel. Milyen meggondolás alapján válogatja össze a gyerekeket?
-Feltétlenül
szükséges a körültekintés, mert eredmény csak akkor érhető el, ha a gyerekek –
akik a szakkör tagjai - , tehetségesek és szeretik a képzőművészetet. Az általános
iskolásoknál nem alkalmazunk válogatást, hiszen az ő egyéniségük még most van
kibontakozóban, s már az is eredménynek tekinthető, ha bekapcsolódnak a
szakköri munkába. Előbb-utóbb úgyis kiderül, van-e értelme rajzkészségük
továbbfejlesztésének. A középiskolásoknál más a helyzet. Náluk a tehetség és az
egyéni szemléletmód már többé-kevésbe kialakult. A mi feladatunk ennek helyes
irányba való formálása.
Radics István sok segítséget nyújt a
gyerekeknek egyéniségük kibontakoztatásában, éppen ezért saját szemléletmódját
nem kényszeríti rájuk. A gyerekek egyénileg válogathatják meg a témát, és a
technikai megoldást.
-Általában
a könnyen kezelhető pasztellel dolgozunk, de készítünk filctoll é pácrajzokat
is, sőt az ügyesebbek már linóleummetszettel próbálkoznak. A témaválasztás az
iskola követelményrendszerére épül, figyelembe véve az életkori sajátosságokat.
A rajzok témáit az aktualitásnak megfelelően a környező világból merítik a
gyerekek. Természetesen a szakkör tevékenysége nem csupán a foglalkozásokra
korlátozódik. A gyerekek közös kirándulásokon, tárlatlátogatásokon vesznek
részt, amely biztosítja számukra az élményi feltöltődést.
-Hogyan
készülnek a tokiói világkiállításra?
-Ennek
is kidolgozott terve van már – mondja Radics
István. A gyerekek szakkörön kívül is vázlatokat készítenek, melyeket aztán
közösen megbeszélünk. Feltétlenül fontos az is, hogy a pályázatot minden
iskolának meghirdetjük.
A
tokiói gyermekrajz-világkiállításon szerepelnek tehát Nógrád megye egy kis
községének képviselői is, s reméljük, hogy sikerrel.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése