2014. március 24.

Nógrád XXVII. évf. 142. szám 1971. június 18.

5.p.”Kísérleti első osztály”   - O. L -né. -
„Kisterenyén a Kossuth Lajos úti Általános Iskola egyik első osztályában érdekes, figyelemreméltó kezdeményezése eredményét összegezték most a tanév végén.
Koós Györgynével, az osztály vezetőjével beszélgettünk, tulajdonképpen mi a lényege az új kísérletnek, amelyet osztályában végeztek?
-A mi osztályunk számtan kísérleti osztály volt. Mivel kis elsősökről van szó, húszas számkörben dolgoztunk, plusz bizonyos matematikai ismereteket is kaptak a gyerekek. Gondolkodtatóbb és változatosabb példákat oldottak meg.
-A lényeg?
-A módszer lényege, hogy a meglévő számtanfüzet mellett központi munkafüzetet kaptak, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézete bocsátott rendelkezésünkre. Egész évben állandó kapcsolatot tartottunk az intézet Arany János Kísérleti Iskolájával. Innen kaptuk a feladatlapokat, útmutatásokat, óraleírásokat, mindennemű segítséget. A központi munkafüzetben megoldandó példák végső soron teljesítménymérők önálló munkára serkentik a gyerekeket.
-Hogyan született meg a módszer bevezetésének gondolata?
-Az első tanévben tapasztalatcserén voltam a salgótarjáni Gagarin és a Rákóczi úti iskolában. Rendkívül felkeltette az érdeklődésemet az ott alkalmazott módszer és főleg az elért eredmény. Kértem, hogy engedélyezzék alkalmazását az idei tanévre a mi iskolánkban is. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy nem is annyira hivatalos megbízatásként kaptam a feladatot, hanem önként vállaltam.
-Hogyan összegezné az eredményeket?
-Az első és legfontosabb, hogy a gyerekek megszeressék a számtant. Elsős létükre’dobálóznak’az olyan matematikai kifejezésekkel, mint az x egyenlő, megoldás … És mi több, rendkívül élvezik. Egy óra alatt 150 példát is megoldanak.
-Nem sok ez?
-Véleményünk szerint nem. Az osztály nagy része napközik és a napközis nevelő szerint ezek a gyerekek sokkal gyorsabb gondolkodásúak, mint azok, akik ’normál’ osztályt végzik. Érdekes, hogy a módszer hatással van az olvasási készségre is. Ebben az osztályban a gyerekek szinte észrevétlenül és nagyobb akadályok nélkül tanultak meg olvasni.
-Bukás?
-Az osztály létszáma 28 és a tanév végén egyetlen bukott tanulónk sem volt.
Pedig nyolc hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyerek van az osztályban, akik rossz lakáskörülmények között élnek.
Tehát olyan gyerekek, akiknek otthon egyáltalán nem biztosítják a külön foglalkozást.Végeztünk egy felmérést, ugyanazokkal a feladatokkal, amelyeket a többi első osztályban is megoldanak. A felmérés alapján a kísérleti osztály átlaga 4 egész.
Az elmondottak önmagukért beszélnek. A nevelő, Koós Györgyné 16 esztendeje tanít. Ez az első év, hogy kísérleti osztályt vezet. A siker bizonyára további munkára ösztönzi. További sok sikert kívánunk munkájához.”


5.p.”Tanulók a tanulóboltban”  - Osgyáni Lajosné  -
„Aki először jár az Élelmiszer-kiskereskedelmi Vállalat 5. számú boltjában, annak rögtön feltűnik, hogy sok a fiatal, kedves, mindig vidám, kicsit még gyerekes arc. Az áruda,vagy ahogy a nagyközségben és környékén ismeretes: a szövetkezeti tanulóbolt vezetőjét, Gulyás Pált kérdeztük, hogy tulajdonképpen mit jelent ez az elnevezés?
-A salgótarjáni járásban a kiskereskedelmi vállalatnak két tanulóboltja van, ezek közül az egyik a miénk. Ez annyit jelent, hogy a kereskedelmi tanulók, kiváltképpen az első évesek nem szétszórva tanulnak, hanem együtt, egy helyen kapják meg az ’útravalót’ – magyarázta a boltvezető. Általában nagy forgalmú, bő áruválasztékkal rendelkező boltokat jelölnek ki erre a célra. A tanulóboltok létrehozásával a tanulókérdés nincs elaprózva. Hiszen az, ’ahány bolt, annyi vezetés’ elve így nem érvényesülhet nálunk…
-Hogyan zárták ezt az évet?
-Az év végi eredmények 4-es és 5-ös között vannak. Az nyilván ismert, hogy az osztályzatokat a tanulók az elméleti és gyakorlati tudásuk alapján kapják – így a boltvezető. – Hetente két alkalommal vettek részt elméleti oktatáson. Gyakorlati munkájukat itt a tanulófelelős, illetve a bolt vezetése osztályozza. Meg kell mondanom, nagyon szigorúak.
-Milyen érzés a leendő utánpótlásról gondoskodni?
Gulyás Pál mosolyogva mondta:
-Nehéz dolog, nagy a felelősségünk, de megéri a fáradozás mindenképpen. Gondunk, problémánk azért akad. Valamennyi gyerek külön világ. Nehéz eggyé formálni a közösséget. A nagy forgalmú bolt vezetése mellett ez nekem külön megterhelést jelent, mégis szívesen csinálom. Mindig arra gondolok, mi is így kezdtük, annak idején, csak sokkal rosszabb sokkal mostohább körülmények között.
-Gyakran beszélnek a fiataloknak a régi inasévekről. Arról az időszakról, amikor még ismeretlen fogalom volt a nyolcórás munkaidő, a jutalomszabadság.
-Most, hogy befejeződött a tanév, mit csinálnak, mire készülnek?
-A tanévvel együtt befejeztük a tanulmányi kirándulásokat is. Utoljára Salgótarjánba, A PIÉRT-hez látogatott el a csoport. Egyébként a tanév során a Budapesti Csokoládégyárban is voltunk. A hónap közepétől már csak négy tanulónk maradt. A többieket a vállalat különböző egységeibe, Salgótarjába, Nagybátonyba, Ménkesre, Mátranovákra helyezték. – sorolta Gulyás Pál.
Szeptemberben új tanév kezdődik. A tanulóboltban is. Újra járnak az elsősök, 13-an, hogy elsajátítsák a boltos szakma alapfogásait. Gulyás Pál bízik bennük, hogy épp oly eredményesen telik el fölöttük az esztendő, mint ahogy ez a mostani boltos tanulókkal történt.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése