5.p.”Kísérleti első osztály”
- O. L -né. -
„Kisterenyén
a Kossuth Lajos úti Általános Iskola egyik első osztályában érdekes,
figyelemreméltó kezdeményezése eredményét összegezték most a tanév végén.
Koós Györgynével, az osztály vezetőjével
beszélgettünk, tulajdonképpen mi a lényege az új kísérletnek, amelyet
osztályában végeztek?
-A mi
osztályunk számtan kísérleti osztály volt. Mivel kis elsősökről van szó, húszas
számkörben dolgoztunk, plusz bizonyos matematikai ismereteket is kaptak a
gyerekek. Gondolkodtatóbb és változatosabb példákat oldottak meg.
-A
lényeg?
-A
módszer lényege, hogy a meglévő számtanfüzet mellett központi munkafüzetet
kaptak, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézete bocsátott
rendelkezésünkre. Egész évben állandó kapcsolatot tartottunk az intézet Arany
János Kísérleti Iskolájával. Innen kaptuk a feladatlapokat, útmutatásokat,
óraleírásokat, mindennemű segítséget. A központi munkafüzetben megoldandó
példák végső soron teljesítménymérők önálló munkára serkentik a gyerekeket.
-Hogyan
született meg a módszer bevezetésének gondolata?
-Az
első tanévben tapasztalatcserén voltam a salgótarjáni Gagarin és a Rákóczi úti
iskolában. Rendkívül felkeltette az érdeklődésemet az ott alkalmazott módszer
és főleg az elért eredmény. Kértem, hogy engedélyezzék alkalmazását az idei
tanévre a mi iskolánkban is. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy nem is
annyira hivatalos megbízatásként kaptam a feladatot, hanem önként vállaltam.
-Hogyan
összegezné az eredményeket?
-Az
első és legfontosabb, hogy a gyerekek megszeressék a számtant. Elsős
létükre’dobálóznak’az olyan matematikai kifejezésekkel, mint az x egyenlő,
megoldás … És mi több, rendkívül élvezik. Egy óra alatt 150 példát is
megoldanak.
-Nem
sok ez?
-Véleményünk
szerint nem. Az osztály nagy része napközik és a napközis nevelő szerint ezek a
gyerekek sokkal gyorsabb gondolkodásúak, mint azok, akik ’normál’ osztályt
végzik. Érdekes, hogy a módszer hatással van az olvasási készségre is. Ebben az
osztályban a gyerekek szinte észrevétlenül és nagyobb akadályok nélkül tanultak
meg olvasni.
-Bukás?
-Az
osztály létszáma 28 és a tanév végén egyetlen bukott tanulónk sem volt.
Pedig
nyolc hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyerek van az osztályban, akik
rossz lakáskörülmények között élnek.
Tehát
olyan gyerekek, akiknek otthon egyáltalán nem biztosítják a külön
foglalkozást.Végeztünk egy felmérést, ugyanazokkal a feladatokkal, amelyeket a
többi első osztályban is megoldanak. A felmérés alapján a kísérleti osztály
átlaga 4 egész.
Az
elmondottak önmagukért beszélnek. A nevelő, Koós
Györgyné 16 esztendeje tanít. Ez az első év, hogy kísérleti osztályt vezet.
A siker bizonyára további munkára ösztönzi. További sok sikert kívánunk
munkájához.”
5.p.”Tanulók a tanulóboltban”
- Osgyáni Lajosné -
„Aki
először jár az Élelmiszer-kiskereskedelmi Vállalat 5. számú boltjában, annak
rögtön feltűnik, hogy sok a fiatal, kedves, mindig vidám, kicsit még gyerekes
arc. Az áruda,vagy ahogy a nagyközségben és környékén ismeretes: a szövetkezeti
tanulóbolt vezetőjét, Gulyás Pált
kérdeztük, hogy tulajdonképpen mit jelent ez az elnevezés?
-A
salgótarjáni járásban a kiskereskedelmi vállalatnak két tanulóboltja van, ezek
közül az egyik a miénk. Ez annyit jelent, hogy a kereskedelmi tanulók,
kiváltképpen az első évesek nem szétszórva tanulnak, hanem együtt, egy helyen
kapják meg az ’útravalót’ – magyarázta a boltvezető. Általában nagy forgalmú,
bő áruválasztékkal rendelkező boltokat jelölnek ki erre a célra. A tanulóboltok
létrehozásával a tanulókérdés nincs elaprózva. Hiszen az, ’ahány bolt, annyi
vezetés’ elve így nem érvényesülhet nálunk…
-Hogyan
zárták ezt az évet?
-Az
év végi eredmények 4-es és 5-ös között vannak. Az nyilván ismert, hogy az
osztályzatokat a tanulók az elméleti és gyakorlati tudásuk alapján kapják – így
a boltvezető. – Hetente két alkalommal vettek részt elméleti oktatáson.
Gyakorlati munkájukat itt a tanulófelelős, illetve a bolt vezetése osztályozza.
Meg kell mondanom, nagyon szigorúak.
-Milyen
érzés a leendő utánpótlásról gondoskodni?
Gulyás Pál mosolyogva mondta:
-Nehéz
dolog, nagy a felelősségünk, de megéri a fáradozás mindenképpen. Gondunk,
problémánk azért akad. Valamennyi gyerek külön világ. Nehéz eggyé formálni a
közösséget. A nagy forgalmú bolt vezetése mellett ez nekem külön megterhelést
jelent, mégis szívesen csinálom. Mindig arra gondolok, mi is így kezdtük, annak
idején, csak sokkal rosszabb sokkal mostohább körülmények között.
-Gyakran
beszélnek a fiataloknak a régi inasévekről. Arról az időszakról, amikor még
ismeretlen fogalom volt a nyolcórás munkaidő, a jutalomszabadság.
-Most,
hogy befejeződött a tanév, mit csinálnak, mire készülnek?
-A
tanévvel együtt befejeztük a tanulmányi kirándulásokat is. Utoljára
Salgótarjánba, A PIÉRT-hez látogatott el a csoport. Egyébként a tanév során a
Budapesti Csokoládégyárban is voltunk. A hónap közepétől már csak négy tanulónk
maradt. A többieket a vállalat különböző egységeibe, Salgótarjába,
Nagybátonyba, Ménkesre, Mátranovákra helyezték. – sorolta Gulyás Pál.
Szeptemberben
új tanév kezdődik. A tanulóboltban is. Újra járnak az elsősök, 13-an, hogy
elsajátítsák a boltos szakma alapfogásait. Gulyás
Pál bízik bennük, hogy épp oly eredményesen telik el fölöttük az esztendő,
mint ahogy ez a mostani boltos tanulókkal történt.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése