2013. június 13.

Nógrádi Népújság XV. évf. 63. szám 1959. augusztus 19.

7.p.”Idős Szabó István első nagy útja”   -  Orosz Béla  -
„Egy vágyálom igazi beteljesülése az, amikor a művész előtt kitárul a nagyvilág kapuja. Ezt nem hirdetik, de így van. Titokban minden művész leghőbb vágya, hogy amit a munkás hétköznapok alkotó csendjében megmintázott azt egyszer összenyalábolva kirakhassa a világ bíráló szeme elé. S most, 1959-ben a másfél évtized munkájával a ’Bányásztörténelem’-mel ezt tette id. Szabó István szobrászművész is. Kivitte a szovjet nép elé. És hozzátehetjük: szűkebb hazája, a nógrádi szénmedence és az ország többi bányavidékei hangos elismerő tapsának kíséretében. A hazaiak Kossuth-díjat tettek a mellére, kezet szorítottak vele, megveregették a vállát, mondván: eredj, hirdesd a világnak a magyar bányászság fában megelevenedett küzdelmes, de a diadal felé tartó útját.
Szabó István szobrászművész 52 napot töltött a Szovjetunióban. Még frissek benne az emlékek. Ezer élmény kívánkozik ki belőle, de elsőnek a fiát említi:

-Pista fiam a képzőművészetben a Világifjúsági Találkozó nagydíját nyerte el. Hát ilyen örömre jöttem én haza életem legemlékezetesebb útjáról.

Azután azzal folytatja a beszédet, amivel elbúcsúzott az 52 napig tartó vendégeskedés után a szovjet emberektől.

-Ha a Szovjetunióban rendezett kiállításom anyagával hozzájárultam a szovjet és magyar nép barátságának elmélyítéséhez, akkor több évtizedes munkám elérte a célját.

És nézzük csak, miket mond a mi Kossuth-díjas művészünk:

-Nem is hittem, hogy a Szovjetunióban annyi művészetkedvelő és műértő ember van. Örülök neki, hogy rövid idő alatt egy egész könyvre való értékes megjegyzést kaptam a kiállításon.

-Harminc évvel ezelőtt kellett volna nekem ide eljutnom.  A TU-104-essel repültem egyik városból a másikba. Örülök, hogy nagyjából sikerült megismerkednem a moszkvai, sztalinói, odesszai, leningrádi nevezetességekkel. Ámulatba ejtett, amikor megtudtam, hogy Leningrádnak összesen 3 ezer hídja van. Egész Leningrád olyan, mint egy nagy műemlék. Jártam az Ermitázsban, abban a világhírű nagy múzeumban, amelyiknek összesen kétezer terme van.

-Idehaza harminc esztendőn keresztül őriztem az ismert Vera Muhina Parasztasszonyának a reprodukcióját és most sikerült szemtől-szembe látnom ennek a híres műnek az eredetijét. Biztos vagyok benne, hogy minden művész részére felejthetetlen élményt nyújt a Tretyakov Galéria.

-Beszéltem Manyizerrel, a Szovjetunió egyik legnagyobb szobrászművészével. a Manyizer műtermében Lenint legalább harminc változatban láttam megmintázva. Márványban, gránitban, kisebb-nagyobb méretekben. Módomban volt beszélgetni hosszabb időn keresztül olyan nagy művészekkel, mint Tomszkij, Vucsetics és Matvajev.

S amikor az ő kiállítása felöl érdeklődöm, Pista bácsi sarkon fordul és fiatalos léptekkel szalad át az udvaron. Azután egy gyönyörű, bőrkötésű dossziéval jön vissza. A dossziéban egyetlen lap. S a nagy gonddal belerajzolt cirilbetűk a többi között ezt hirdetik:

’A nógrádi bányászok munkásait ábrázolva nemcsak a magyar népnek, hanem a világ művészetének is nagy szolgálatot tett…

Munkáinak egész sora azt bizonyítja, hogy Ön nemcsak mélyen látja az életet, hanem hűen, mesterien tudja ábrázolni is azt…

A Sztalino város művészkollektívája hálás Önnek a Szovjetunióban megnyitott első kiállításáért.’

Igen. Így szólnak a sorok. S a művész, akinek írták, csak néz, néz. Elégedetten, boldogan simogatja nagy, dús bajúszát. Nem tudom mire gondolhat. Talán véleményt vár tőlem. De véleményért én is máshová fordulok: Kovács Ferenc Munkácsy- és Derkovits-díjas szobrászművészhez, akit ott találtam Benczur Gyula egykori műtermében, id. Szabó István jelenlegi művészi hajlékában. S Kovács Ferenc szobrászművész így vélekedik:

-Pista bácsiban egy igazán nagyszerű művészt ismertem meg. Bátran dolgozik az anyagban. Olyan energia van benne, ami egy fiatal művészben is ritka. A szép iránti szeretete is rendkívüli. S talán ez serkenti őt arra, hogy ilyen elismerésre méltó műveket alkosson.


Szajkó elvtárs, a Sztalinoi Városi Pártbizottság első titkára bevezető beszédet mond id. Szabó István kiállításának megnyitása alkalmából.



 
Id. Szabó István az abakumovi bányász kulturotthonban ajándékszobrot készít a szovjet bányászok részére."

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése